lørdag 28. januar 2012

Styrketrening på stuegulvet

Rihanna på full guffe. Yogamatte og strikk er alt utstyret som kreves. 

Starter med ca syv-åtte min med oppvarming inspirert av div aerobictimer på SATS for en evighet siden. Dvs. litt tramping på stedet, litt sparking i rumpa, litt høye beinløft, litt knebøy i diverse tempo og sånt. Avsluttes med noen dypeåndedrag der armene går i store sirkler.

Deretter kjører jeg enkel klassisk styrke etter sirkelprinsippet. Først 2x1 min på hver stasjon på alle øvelsene, ca 15-20 sek pause på hver stasjon, ingen pause mellom stasjonene. Så en siste runde med ett minutt på hver øvelse, uten pause. Jeg har fokus på å ha ryggen helt rett som en påle gjennom absolutt alle øvelser, og har for øyeblikket ingen øvelser som innebærer at ryggen må bøyes eller at jeg må sitte.

Følgende står på programmet:
Pushups
Knebøy
Strikkopptrekk
Ettbens tåhev i trapp
Planken og sideplanke
Skøytehopp (fra side til side på yogamatta)
Roing med strikk
Utfall
Dips
Diagonalløft

Jeg har ikke vært spesielt flink til å trene styrke hjemme, men jeg har nå fått bevist for meg selv at det faktisk funker. Det er mulig jeg tar i mer og blir litt mer sliten når jeg har en instruktør hengende over meg og mange andre svettende ved siden av, men om man ikke har muligheten til det får man treningseffekt hjemme også. Og så er det så uendelig deilig å kjenne litt på endorfinene igjen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar