torsdag 26. januar 2012

Løp i 2012

På sofaens syvende dag er jeg godt i gang med å planlegge årets sesong. Godt det gikk den veien. :-)

Jeg har ikke hatt helt gode opplevelser de gangene jeg tidligere har stilt til start i løp. Men jeg har da lært noe, blant annet et og annet om næringsinntak før en konkurranse og om treningsmengde i forkant. Jeg ser helt klart potensialet og vet jeg vil trives bare de ytre rammene er litt mer optimale enn de har vært tidligere. Øvelse gjør mester! Og i år skulle i alle fall grunntreningen være i boks (for tilbakeslaget nå er bare kortvarig!).

Derfor har jeg planer om å ikke bare doble innsatsen fra i fjor (da løp jeg ett løp), men kanskje fire-fem-seksdoble innsatsen. Og for at planene ikke bare skal forbli svevende litt luftig rundt, trengs det konkretisering.

1. Sentrumsløpet 28. april. Dette bør være en fin mulighet til å gruse tida mi på mila. Og det kan funke bra som oppkjøring til...

2. Gøteborgsvarvet 12. mai. Dette er et av sesongens høydepunkter og mitt første halvmaraton. Gleder meg!

3. Nordmarka halvmaraton 30. juni. For å få mer erfaring med lange løp, fordi det ikke foregår på asfalt, og fordi jeg har hørt og lest mye fint om dette løpet fra i fjor.

4.Nordmarkstraver'n (eller kanskje aller helst Halvtraver'n) 31. august. Samme begrunnelse som ovenfor. Ulempe at det er en måned før maraton?

5. Berlin maraton 30. september. Sesongens absolutte høydepunkt. Gleder meg veldig, og gruer meg litt. God kombinasjon tror jeg.

6. Kanskje jeg skulle satse på å avslutte sesongen med et nytt forsøk på en rask 10 km i Hytteplanmila 20. oktober?

Bortsett fra Gøteborg og Berlin hvor jeg allerede er påmeldt haster det ikke med påmelding til noe av dette, og jeg kan derfor se an ryggen litt til før jeg bestemmer meg endelig. Tror dette kan være en fin foreløpig plan for løpeåret 2012.

4 kommentarer:

  1. Det blir en knallbra sesong dette Ida!

    Det er selvsagt veldig mye mer en kan være med på, men du har noen skikkelige godbiter så jeg skal ikke "forstyrre" deg for mye! Smart å ha et par halvmaraton som oppladning til Berlin, og smart å ikke ha for mye som forstyrrer når det drar seg til mot september.

    Håper du snart er på beina igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Studerer man terminlista til Kondis kan man jo bli sprø av alle valgmulighetene. Det er derfor godt mulig jeg har oversett noe som kunne passe inn, har du noen forslag er det bare å skyte inn.

      Takk for omtanken, satser på at vi plutselig sees i parken igjen.

      Slett
  2. Jeg ville vurdert disse:
    Fornebuløpet og Ryeløpet i mai (5 el 10 km)
    Kristinaløpet i Tønsberg og Blomstermila i Drøbak i juni (5 el 10 km)

    Passe halvstore løp, passe distanser, passe tidlig i sesongen. Jeg håper å få med meg i alle fall to av disse godbitene selv:-) (Men har ikke lagt en slagplan for sesongen ennå - det må gjøres. !)

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres slett ikke dumt ut. :-) Jeg må se an litt hvor mye som er populært hos resten av familien, ellers skal du ikke se bort fra at jeg blir med på noe av dette. Hadde vært gøy om vi var flere som dro sammen.

      Slett