søndag 5. februar 2012

Søndagslangtur før frokost

Dagens langtur ble unnagjort før frokost, mens mann og barn satt trygt og godt i sofaen og så på barnetv. Deilig tur, selv om det var litt kaldt. Utrolig fint å være ute og i aktivitet mens solen stod opp! Det ble hele 14 rolige kilometer på rett under halvannen time. Rolig og fin tur, helt passe uten altfor mye energi i magen. Og veldig fint å leve høyt resten av dagen på energikicket det er å trene tidlig på morgenen.

10 kalde grader betyr også at mine luftveier ikke funker noe særlig bra, og jeg fikk derfor testet min relativt nyinnkjøpte Lungplus for første gang. Det var forresten en av grunnene til at jeg løp så tidlig i dag, så færrest mulig skulle se meg med et rart rør ut av munnen. Konklusjonen er at det funka bra for lungene, men det ble i overkant mye sikkel. Kommer nok ikke til å bli min nye favorittdings.

Dagens andre "treningstur" ble unnagjort på Bislett. Eldstemann på fire har lenge lurt på hva Bislett egentlig er, og om ikke hun også kunne få prøve. Inspirert av Frk. løper tok jeg henne med. Hun insisterte på tre (!) runder rundt. Det gikk overraskende fort. Og det fristet til gjentagelse. Herlig!

4 kommentarer:

  1. wohoo! flere løpeglade kidz liker vi. kanskje vi må dra med alle miniene på ei bislettøkt en dag, alle vi løpedamer? for en flott søndag du har hatt - lykke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig gøy med den entusiasmen de små viser! Vi møter gjerne flere minier som liker å løpe. :-) Og du har helt rett, det var en deilig søndag.

      Slett
  2. Hørtes ut som en veldig flott tur.... men 14km på tom mage, eller hadde du spist litt i forkant?? jeg hadde ikke kommet halvparten så langt uten mat ;-)

    LungPlus blir mye sikkel men hvis alternativet er sterkt ubehag fra luftveien eller ikke trening så velger jeg sikkel ;-) Selv løper jeg ikke hardt ute når det er så kaldt og når jeg jogger rolig klarer jeg meg fint med å dekke munnen med en buff. Det eneste er når jeg går på ski; skiøkter er vanskelig å flytte innendørs og da erLungPlus helt klart en genial oppfinnelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde spist en brødskive før jeg løp, hadde aldri i verden klart det uten noenting i magen. Og selv da var det ikke altfor mye energi til å ta i hardt. Godt å komme hjem og fråtse i egg og bacon og masse grønnsaker og brødskiver etterpå.

      Enig ang Lungplus. Det er bedre enn å ødelegge lungene i kaldværet. Med 10 kalde er det for kaldt for meg å jogge rolig uten også. Siden de lange turene er så kjedelige å ta innendørs er det fint å ha et alternativ.

      Slett