mandag 27. februar 2012

Min alternative plan

Vanligvis har jeg tre løpeøkter i løpet av uka. En lang og rolig tur, en til to intervalløkter og en mellomhard/mellomlang tur om det bare har blitt en intervalløkt. Når jeg nå har blitt frarådet å løpe på minst tre uker, skal disse turene i all hovedsak foregå på ellipsemaskinen. Og fordele seg på en progressiv tur (50-60 min), en intervalløkt (ca 45 min) og en langtur (minst 1,5 time *grøss og gru*). Det er i alle fall planen. I tillegg til de to sedvanlige øktene med styrketrening.

Jeg startet i forrige uke. Fikk klemt inn en intervalltur på ellipsemaskinen før omgangssyken kom og tok oss. Likevel fornøyd med at forrige uke bestod av en løpetur (før løpeforbudet), en ellipseøkt og to styrketreninger.

I dag er det ny uke og ny start. Fikk meg en tur på ellipsemaskina (og en bitteliten tur på tredemølla, men jeg skal slutte med det så jeg ikke står i fare for å forlenge perioden uten løping). Med min fine nye pulsklokke så går det jo an å følge med på hvor mye jeg tar i. For det er noe av det vanskeligste med treningsformer man ikke er vant med, synes jeg. Det å skjønne hvor mye man har inne og hva som er riktig treningssone. Med pulsklokka gikk det overraskende greit. Er ikke dette en grei utskrift fra en økt som skal være progressiv? Avsluttet med noen korte intervaller på tredemølla.
Kåla litt midt i ellipseøkta, da maskina instisterte på at jeg måtte slutte etter 20 min. Etter at jeg fant ut hvordan jeg kunne overstyre det fikk jeg meg nye 40 min på den. Over en time på samme maskin er god trening for viljen!

Resten av denne uka skal jeg da ha en intervalløkt og en langtur på ellipsemaskinen. Har ordnet meg lydbok til langturen. Det ble bloddryppende krim. Blir spennende å se hvordan det fungerer.


2 kommentarer:

  1. Nesten opp i 180 i puls på elipsemaskin; wow!! Imponert!! Det virker som du forstår hvordan man skal bruk en elipsemaskin ja... jeg har helt klart aldri helt forstått det ;-) Og kurven ser bra ut ;-)

    SvarSlett
  2. Jeg kom jo heller ikke noe særlig høyere med 45/15 intervaller på tredemølla etterpå, så litt ellipseskryt tar jeg til meg. ;-)

    SvarSlett