onsdag 25. april 2012

Siste løpetrening før Sentrumsløpet

Det var en fin økt med Treningscamp i dag. Siri var opptatt av at alle som skal løpe Sentrumsløpet skulle få en best mulig oppladning. Derfor ble det færre runder enn forrige uke, bare ni enkle, men med oppfordring til høyere fart. Og for å toppe det hele, avsluttet vi med fire korte sprinter. Helt herlig! Det er jo egentlig sprinter jeg er. Jeg bare lurer meg selv til å tro at jeg nå liker å løpe langt.
Rundt og rundt, rundt og rundt...
Tallenes tale er i alle fall klar: Noenlunde jevn fart på alle intervallene, men jeg kom litt for høyt i puls på den første intervallen etter oppvarminga. Det merket jeg veldig godt, og jeg kjente at beina var veldig tunge etter siste ukes strabaser. Det har nemlig blitt mange lange turer i det siste!

Forrige helg fikk jeg en tur på nesten 18 km som jeg har beskrevet nærmere tidligere. Og nå på lørdag kom jeg meg over 2 mil for aller første gang! På rett i underkant av to timer, i bakkete terreng og uten å slite noe særlig. :-)

Det er slettes ikke dumt med tanke på halvmaraton som lurer bare to og en halv uke unna, der målet primært er å komme seg under to timer. Med tanke på alle bakkene jeg løp (høydeforskjell på over 500 m), burde det gå glatt. I alle fall om jeg har dagen og har fått hvilt og sovet nok og spist bra i forkant av løpet. Kanskje til og med målet skal revurderes?!?

Men først er altså Sentrumsløpet. Der er målet å komme seg så langt ned mot 50 min som mulig. Jeg er litt usikker på hvor hardt jeg tør å åpne, og hvor godt jeg kommer til å klare å stå distansen ut. Bør jeg varme opp? Starte forsiktig opp bakkene til parken, før jeg gønner på derfra og hele veien til mål? Og hva med den siste bakken opp Karl Johan? Kommer jeg til å spy på toppen av den? Store spørsmål er det i alle fall som surrer rundt i hodet mitt om dagen.

Helt sikkert er det at nå skal jeg aktivt hvile meg i form til lørdag, og holde meg unna all form for (hard) trening for beina fram til da.

Tvi tvi, og lykke til alle dere som skal løpe til helgen!

6 kommentarer:

  1. Lykke til på lørdag. Uansett tider og perser, det er meldt fint vær, det kommer til å være masse folk der og det kommer til å bli kjempegøy!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk! :-) Dette blir gøy, uansett!

      Slett
  2. Lykke til på Sentrumsløpet. Har de samme spørsmålene som deg i hodet. For meg er det første gang jeg skal løpe så kort og jeg er definitiv ikke en sprinter. Håper bare at vi ikke spyr på toppen av Karl Johan

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, godt det er flere. Lykke, lykke til du også!

      Slett
  3. Vet du: dette kommer til å gå kjempebra! Du har god kontroll og det gjenstår bare å tenke litt gjennom hvordan du skal "gripe an situasjonen". Ha en liten plan i hode og finn flyten så kommer dette til å gå glimrende! Ellers er jeg veldig imponert over langturene dine; knallbra!! Jeg har enda til gode å løpe over 2mil men jeg har:-) Masse lykke til; dette blir moro!! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett. Jeg har tenkt mye på dette med visualisering i det siste, og det er nok ikke dumt å ha "gjennomlevd" det å ha det vondt mentalt og lagt en plan for hvordan det skal takles. Og strategien er helt klar: "Jeg er lynet... jeg er FART!" ;-)

      Slett