onsdag 9. mai 2012

Gøteborg neste!

Folkefest!
Da er siste løpetrening før Gøteborgsvarvet på lørdag unnagjort. Nå kan jeg ikke gjøre annet enn å cruise inn og hente belønningen for alt jeg har lagt ned i høst, vinter og vår. Pluss i boka for at det er meldt perfekt løpevær!

Kan ikke klage på dette! Værvarsel for Gøteborg hentet fra yr.no
Treningscamp fikk æren av å stå for siste finpuss. På grunn av Holmekollstafetten og Gøteborgsvarvet på lørdag ble det kjørt 9 enkle runder, og en siste spurtrunde, oppdelt i fire bolker. Dette er akkurat samme oppladning som før Sentrumsløpet. Hvorfor endre en suksessoppskrift?

Likevel, selv om dette skulle være en lett økt, var jeg så sliten at jeg holdt på å spy etter 7 intervaller. Fikk presset meg gjennom de to siste også, og jammen meg så fikk jeg satt opp tempoet da vi etter en ganske så lang pause skulle spurte 4 100-metere også. Klapp på min egen skulder for gjennomføringsevnen i dag. Likevel litt usikker på hvor lurt det var å ta seg såpass ut i dag (og litt i stuss over hvorfor jeg ikke er i bedre form). Men men, det er to hele hviledager igjen før den store dagen!

Bevis på hvor hardt det var i dag! Får hentet meg stadig mindre inn i pausene, men kommer også stadig høyere i puls for hver intervall. Spurtene på slutten er så korte at jeg ikke rekker å komme ordentlig opp i puls, og de føltes heller ikke så altfor ille.
Det opprinnelige målet for min halvmaratondebut var å komme seg inn under 2 timer. Men så har jeg funnet en løpskalkulator og den har satt griller i hodet på meg. I følge McMillan Running Calculator skal jeg kunne være god for 1:53:00 på halvmaraton, basert på mitt beste resultat på 10 km (som jo var Sentrumsløpet med alle sine bakker og og...). Taktikken er derfor endret, og er nå å ligge på 5:30 per kilometer. Holder jeg den farten jevnt kommer jeg i mål på 1:55:30. Men dette forutsetter at jeg kjenner at jeg har en fin dag, og at beina er lette og fine på lørdag. Endelig beslutning tas ved start på lørdag.

Sånn bortsett fra løpstaktikken har også hotell ordnet seg nå i siste liten, bussbilletter er bestilt og betalt, kart over byen og startnummerutdeling er printet ut, pakkelisten er skrevet og sommerfuglene har meldt sin ankomst.

Det betyr vel bare at jeg er klar?!?

11 kommentarer:

  1. LYKKE TIL! jeg er misunnelig, men fornuftlig plutselig. jaja. du kan fint legge deg på 5:30. gleder meg til oppdatering :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Tror du har gjort et fornuftig valg, selv om det er surt her og nå.

      Slett
  2. LyKke til!!

    Tidsmålet kan ryke pga kø, men greit å ha noe annet å skylde på:-) sier det mest som forberedelse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å stresse med å løpe slalom og opp og ned av fortauskanter gidder jeg i alle fall ikke. Takk for påminnelsen, det er jo sant det at det er mye folk der. ;-)

      Slett
  3. Løpemammaen og Siri#2: Takk!

    SvarSlett
  4. Hvis du ikke har seeding så kan det bli vanskelig å løpe opp mot ditt beste pga køløping som Siri poengterer. Kanskje går det greit, kanskje blir du forhindret og taper mye tid; det viktigste er uansett at du er klar over dette før start så du ikke blir skuffet og frustrert underveis! Blir det komplett kaos må du bare forsøke å gjøre det beste ut av situasjonen. Masse lykke til og jeg håper selvsagt at du får løpe i fred så du klarer målet ditt!!! Silja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen seeding, og mye folk. Skjønner tegninga. :-) Jeg har uansett bestemt meg for at det viktigste er at jeg koser meg med stemninga, tida kommer i andre rekke. Gleder meg!

      Slett
  5. Lykke til! Ikke stress ta det som det kommer. Tenk all trening får nå sin beløning. Folk pleier å begynne for fort, ivrig ved starten og dør halveis i løpet. Det er nok god ide å prøve å holde ca 5:30 tempo. Krysser fingrene

    SvarSlett