tirsdag 27. september 2011

Starten

Enhver historie har jo en start. Denne begynte for sånn ca 6 måneder siden.

Da var jeg ute av form. Skikkelig ute av form. Og innså at noe burde gjøres. Basert på tidligere erfaring innså jeg at løsningen var å starte veldig forsiktig, og valgte å bruke treningsprogrammet for nybegynnere fra Løplabbet. Og sakte men sikkert, i takt med at været ute ble varmere, ble formen bedre. Det ble mange oppturer, som første gangen hele den lange bakken ble løpt oppover, eller da jeg faktisk hadde gjennomført 20 min sammenhengende jogg. Utfordringen ble etterhvert å holde igjen progresjonen, siden jeg visste at om jeg gikk for fort frem ville det bare resultere i leggvondt.

For å holde det gående gjennom sommeren skjønte jeg at et mål passelig langt fremme måtte til. Det ble 10 kilometeren i Oslo Maraton, som etterhvert fikk navnet 10 for Grete. Å klare å løpe denne under en time måtte jo selv en slappfisk klare med et halvt års forberedelser, og jaggu gikk ikke det med god margin. Søndagens løp som ble klokket inn på 56:35 må derfor kunne kalles en suksess i forhold til utgangspunktet!

Etter at første delmål er oppnådd er det jo bare opprettholde den gode treningsvanen og sikre at dette fortsetter å være en god opplevelse. Med mottoene "det har jeg ikke gjort før, så det klarer jeg sikkert" og "jeg kan klare alt jeg vil", og muligens en noe sviktende selvinnsikt, kaster jeg meg derfor utpå med et  hårete mål og kringkaster planer om å løpe Berlin Maraton om ganske nøyaktig ett år! På vei dit skal jeg også løpe minst en halvmaraton, og er allerede påmeldt Göteborgsvarvet i mai.

Denne bloggen kommer derfor til å bli brukt som en treningslogg og dagbok for å holde rede på utført trening, planlegge treningen fremover og som inspirasjon til å holde fast ved rutinen når det butter. Aller mest for min egen del.

2 kommentarer:

  1. I got here much interesting stuff. The post is great! Thanks for sharing it! Decline benkpress

    SvarSlett
  2. Are you searching for Fitness tips for Health ? Checkout the healthify pedia where you get the Fitness tips for Health shared after research by Fitness tips for Health Team. https://healthifypedia.com/fitness/

    SvarSlett